W ostatnich latach e-sport przeszedł prawdziwą metamorfozę, wychodząc z etapu niszowej rozrywki, którą zajmuje się mała grupa fanów i stając się prawdziwie światowym fenomenem przyciągającym miliony widzów przed ekrany komputerów lub telefonów. Zawodowa działalność e-sportowa polega w uproszczeniu na współzawodnictwie w grach wideo, często nazywanych sportami elektronicznymi, zazwyczaj w ramach specjalnie opracowanych lig i turniejów.
To, co wystartowało jako zwykłe hobby, zarówno dla entuzjastów technologii, jak i graczy, przekształciło się w szybko rozwijającą się branżę z pulami nagród wartymi niekiedy nawet miliony EUR. W tym artykule zajmiemy się nieco bliżej ewolucją e-sportu i sposobem, w jaki stał się on jednym z najbardziej ekscytujących i szybko rozwijających się rodzajów aktywności na całym świecie.
Pierwsze wydarzenia e-sportowe zostały zorganizowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, więc tak naprawdę jest to coś, co ludzie znają od bardzo dawna. Ale pierwsze poważne organizacje e-sportowe zaczęły się pojawiać dopiero na początku XXI wieku i wtedy ten biznes naprawdę zaczął nabierać kształtu. Obecnie szacuje się, że ponad 500 milionów ludzi na całym świecie ogląda obecnie wydarzenia e-sportowe, a do 2025 roku rynek ten ma wygenerować ponad 2,5 miliarda EUR dochodów.
Rosnąca popularność gier wideo, kasyn online takich jak Vulcan Bet ze specjalnymi sekcjami e-sportowymi oraz postęp i rozwój usług wsparcia strumieniowego, jak Twitch i YouTube, zapewniają, że oglądanie zmagań e-sportowych jest niezwykle przyjemną formą spędzania czasu. Nie mówiąc już nawet o samym graniu na wysokim poziomie!
Ewolucja e-sportu jest szczególnie widoczna w przypadku bukmacherów e-sportowych, którzy są po prostu tą dziedziną zajmują na co dzień. Wielu bukmacherów online zintegrowało zakłady e-sportowe ze swoimi platformami. Chodzi o to, że e-sport to zupełnie nowe wyzwania — dlatego też fanom tej wirtualnej rywalizacji zaoferowano szereg nowych opcji interakcji z ich ulubioną formą rozrywki. To właśnie u bukmacherów pojawiają się najlepsze wskazówki dotyczące e-sportu, zakładów na rozgrywki oraz ogólnie mnóstwo informacji dla entuzjastów.
Historia e-sportu
E-sport istnieje tak naprawdę od samych początków gier wideo, ale dopiero powstanie typowych gier typu multiplayer przez sieć spowodowało nabranie istotnego rozpędu. Gry takie jak Quake i Starcraft, które pozwalają graczom konkurować ze sobą przez Internet, tworzą nowy rodzaj tytułów, które szybko przyciągają oddaną rzeszę fanów. Wczesne produkcje typowo e-sportowe są więc z nami od dawna, a możliwość zbierania się w lokalnych kafejkach internetowych w celu prowadzenia sieciowych zmagań to zalążek e-sportu, jaki znamy dzisiaj.
Powstanie e-sportu na świecie
W ostatniej dekadzie popularność e-sportu dosłownie eksplodowała. Dzięki platformom streamingowym takim jak Twitch lub Youtube, fani mogą teraz oglądać zmagania graczy właściwie na żywo. Główne turnieje, takie jak League of Legends World Championship i The International, które oferują wielomilionowe pule nagród, przyciągają widzów z całego świata i zmieniają e-sport w popularne widowiska. Profesjonalne gry e-sportowe mają dzisiaj rzeszę fanów, którzy oglądają nieustannie, jak ich faworyci konkurują z innymi w grach takich jak na przykład:
- Overwatch,
- Fortnite,
- Counter Strike: Global Offensive,
- Dota 2.
Ewolucja e-sportu w Polsce nie tylko stworzyła nowe możliwości dla fanów, aby zaangażować ich w rozgrywki na światowym poziomie, ale jest w stanie także utworzyć nowe ścieżki kariery dla graczy, trenerów i innych profesjonalistów z branż powiązanych z e-sportem. Obecnie profesjonalni gracze mogą korzystać z funduszy obejmujących między innymi nagrody pieniężne, sponsoring i przychody z transmisji strumieniowych. Co ciekawe, niektóre uczelnie oferują nawet niekiedy stypendia e-sportowe. Rozwój e-sportu tworzy również nowe miejsca pracy w zakresie obejmującym projektowanie gier, zarządzanie wydarzeniami i marketingiem, a także możliwość korzystania z szerokiego zakresu działań i interakcji.
Rozwój i status e-sportu
E-sport stał się branżą globalną o niebagatelnym znaczeniu. Według ekspertów globalny rynek e-sportu osiągnie do 2025 r. przychody w wysokości 2,5 mld euro. Wzrost ten jest napędzany przez sponsoring, prawa medialne, towary i sprzedaż sprzedaży. E-sport jest obecnie uznawany za w pełni legalny sport: w 2018 r. Międzynarodowy Komitet Olimpijski uznał go za pełnoprawną dyscyplinę sportową i dodał w charakterze demonstracyjnym do igrzysk azjatyckich w 2018 roku. A to jest oznaka wstępnej legitymizacji e-sportu.
Branża ta przyciąga coraz większych sponsorów: znane marki, takie jak Coca-Cola, Red Bull i Mercedes-Benz, sponsorują turnieje lub drużyny e-sportowe. Taki poziom inwestycji i obecność dużych korporacji oznacza spory potencjał, dostrzegany przez największe marki na rynku. Ogólnie rzecz biorąc, ewolucja e-sportu jest niesamowitym zjawiskiem i jasne jest, że branża ta będzie się intensywnie rozwijać w nadchodzących latach.
Na koniec
Ewolucja e-sportu od niszowej subkultury do globalnego fenomenu jest czymś naprawdę niesamowitym. Ponieważ coraz więcej osób lubi rywalizować z innymi w grach wideo, jasne jest, że e-sport to przyszłość i ważna dziedzina rozrywki. Dzięki wielkim firmom, takim jak Amazon i Coca-Cola, inwestującym w e-sport, przyszłość tej ekscytującej i szybko rozwijającej się branży rysuje się w jasnych barwach. Nigdy nie było lepszego momentu, aby zainteresować się bliżej tą ekscytującą gałęzią rozrywki kryjącą w sobie nieograniczony wręcz potencjał.